Miten ohjaan kielitietoisesti
Kielitietoinen ohjaus ja opetus tehdään yhteistyössä.
Työharjoittelupaikalla olisi hyvä pohtia etukäteen harjoittelussa eteen tulevia viestintätilanteita ja niissä tarvittavaa kielitaitoa. Vaadittavaa kielitaitoa olisi hyvä verrata harjoittelupaikkaan tulevan opiskelijan kielitaitoon niin, että viestintätilanteita voidaan suunnitella etukäteen:
Onko opiskelijan kielitaito vielä sillä tasolla, että hän tarvitsee harjoitteluparin tai kielimentorin? Millaisista työtehtävistä opiskelija selviää itsenäisesti? Millaisista tehtävistä hän selviää, jos saa tukea? Entä millaisista tehtävistä hän ei vielä selviä eikä tarvitsekaan selvitä?
Jos työyhteisö on monikielinen, on hyvä kirjata etukäteen ylös myös sitä, mitä kieliä työpaikalla käytetään ja missä tilanteissa. Mitä kieliä käytetään työpaikan kokouksissa, asiakastapaamisissa, suunnittelupalavereissa, neuvotteluissa, koulutuksissa ja ohjeistuksissa? Millaista kielitaitotasoa noissa tilanteissa opiskelijalta vaaditaan? Voiko tilanteisiin osallistua niin, että opiskelija saa tilanteissa kielitukea joltakulta suomea hyvin puhuvalta? Entä millaisia tekstejä työpaikalla käsitellään, tuotetaan tai luetaan? Mitä kieltä noissa teksteissä käytetään ja mikä on työntekijän osuus niiden kirjoittamisessa? Riittääkö, että pystyy lukemaan työpaikan tekstejä vai kuuluuko työtehtäviin myös tekstien tuottamista? Korkeakoulutuksen ammatilliset suomi toisena kielenä -viitekehykset avaavat kielitaidon merkitystä viidellä eri alalla. Kuvauksia voidaan hyödyntää näiden alojen koulutuksessa, mutta niitä voidaan myös käyttää mallina, kun pohditaan muiden alojen ammatillisia kielitaitotarpeita.
Maahanmuuttajat korkeakoulutukseen ja työelämään -hankkeessa tuotettiin keväällä 2019 Työpaikkaohjaajan opas ja kolme opiskelijan harjoittelua tukevaa työkirjaa. Materiaalia voi hyödyntää työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukena.
Digijoujou-hankkeessa tuotettu Tervetuloa töihin! -materiaali auttaa työharjoitteluun valmistautumisessa tai uuteen työpaikkaan tutustumisessa.
Digijoujou-hankkeessa tuotettu materiaali opastaa, miten puhua kohteliaasti ja miten kohtelias sävy syntyy.
Digijoujou-hankkeessa tuotettu materiaali opastaa, miten kirjoitetaan hyvä, asiallinen ja selkeä sähköposti.
Tekoihin.fi-sivustolta löytyy sanastoa, harjoituksia ja muuta materiaalia, jonka avulla voi valmistautua harjoitteluun.
Nämä hoitoalan harjoittelua tukevat tehtävät on tehty osana Korko-projektia. Tekijät: Ella Hakala & Johanna Granlund, Tampereen ammattikorkeakoulu.
Rakennussanasto on kehitetty Safecon-työturvallisuushankkeessa työkaluksi rakennustyömaille sekä opetustarkoituksiin.
Kielitietoinen ohjaus ja opetus tehdään yhteistyössä.
Tietoa ammatillisesta kielitaidosta ja materiaalia kielenoppimisesta.
Ammatillinen kielitaito otetaan parhaiten haltuun työelämän viestintätilanteissa.
Täältä löydät vinkkejä hyviin kieliharjoittelutehtäviin.
©2023 Eveliina Korpela, Metropolia AMK
Millaista kielitaitoa harjoittelupaikassa tarvitaan -materiaali. Vastuullinen kirjoittaja Eveliina Korpela. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.