Työkaluja sisältöaineiden opettajalle S2-taustaisen opiskelijan huomioimiseen
Kuinka ottaa opiskelijan kielitaito huomioon opetustilanteissa ja arvioinnissa?
Oppiminen korkeakoulussa tapahtuu aina kielen avulla ja kielen välityksellä – se on keskeinen työkalu oppimisen tukemisessa. Etenkin englanninkielisissä tutkinto-ohjelmissa on tärkeä tulla tietoiseksi kielistä, kieltenkäytöstä ja kielen roolista oppimisen välineenä. Kielenopetus tulisi ottaa huomioon myös kaikkien ammattiaineiden tai sisältöaineiden opetuksessa.
Kielitietoinen opettaja havainnoi kieltä ja kielenkäyttöä eri tilanteissa ja tukee kielellisten ja sisältötaitojen kehittymistä limittäin. Jotta opettaja voisi tukea korkeakouluopiskelijan kielitaidon kehittymistä, hänen täytyy tuntea opiskelijan kielelliset resurssit ja ammattialan kielelliset käytänteet sekä hallita oppimista tukeva pedagogiikka. Ammattikielen kehittymisessä opiskelijaa auttaa se, että harjoittelunohjaus tehdään kielitietoisesti, niin että opiskelija voi harjoittelun aikana ottaa haltuun ammattilaisen kielenkäyttö- ja vuorovaikutuskäytänteitä.
Kielitietoista opetusta ja ohjausta on tutkittu paljon perusopetuksessa. Perusopetuksen näkökulmista ja linjauksista on hyötyä, kun kehitetään kielitietoista ohjausta korkeakoulussa. Monikielisen oppijan matkassa -sivusto avaa kielitietoisen opetuksen pedagogiikkaa selkeästi ja konkreettisesti.
Kielitietoisen opetuksen nyrkkisääntöjä (vinkit sopivat niin englanninkieliseen kuin suomenkieliseenkin opetukseen)
1. Aloita aina uusi asia selkeästi, lopeta asian käsittely selkeästi ja siirry uusiin asioihin selkeästi: ennakointi > käsittely > kertaus. Käytä myös ennakkojäsennyksiä, esimerkiksi luennon alussa voi näyttää luennon sisällysluettelon.
2. Esitä keskeiset asiat aina kahdella tavalla: suullisesti ja kirjoittamalla tai visuaalisesti. Älä kerro tärkeistä asioista koskaan vain suullisesti.
3. Osoita asioiden välisiä suhteita visuaalisesti, hyödynnä kuvia, kaavioita ja ajatuskarttoja.
4. Esitä mieluummin runsaasti kuin niukasti: toista ja kerro toisin sanoin.
5. Tarkista ymmärtäminen usein ja monella tavalla: seuraa opiskelijoiden toimintaa, kysy ymmärtämisen tarkistuskysymyksiä ja soveltavia jatkokysymyksiä.
6. Kannusta opiskelijoita myös opettamaan toisiaan, se syventää oppimista.
7. Salli eri kielten rinnakkainen käyttö.
8. Keskustelkaa tärkeiden sanojen ja käsitteiden merkityksistä, merkitysneuvotteluista hyötyvät kaikki, myös ne, joilla on jo erinomainen kielitaito.
9. Hidasta puhetempoa ja äännä selkeästi. Puhu kuitenkin luontevasti, puhekieltä saa käyttää.
10. Anna aina riittävän pitkä tauko kysymyksen jälkeen, niin että opiskelijoille jää aikaa prosessoida kysymyksiä ja omia vastauksiaan.
(Muokattu lähteestä Kuukka, I. & Rapatti, K. (toim.) 2012. Yhteistä kieltä luomassa. Suomea opetteleva opetusryhmässäni. Helsinki: Opetushallitus.)
Kielitietoinen työyhteisö ja kielitietoinen harjoittelupaikka
Lähde: Stilling, E. 2022. Med språket som strategisk verktyg. Föreningen Vård- och omsorgscollege.
Kielitietoinen ohjaus, osa 1: Vinkkejä selkeään kieleen (pituus 7:35)
Kielitietoinen ohjaus, osa 2: Vinkkejä työpaikalle kielitietoisiin kohtaamisiin (pituus 7:53)
TOKASA-hankkeessa tuotetut koulutusvideot antavat ohjausvinkkejä työpaikkaohjaajille.
Kuinka ottaa opiskelijan kielitaito huomioon opetustilanteissa ja arvioinnissa?
©2023 Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi, Hanna Aho, Metropolia AMK
Kielitietoinen ohjaus -sivusto. Metropolia AMK, vastuulliset kirjoittajat Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi ja Hanna Aho. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.