Miten ohjaan kielitietoisesti

Kielitietoinen opetus ja ohjaus vaatii sisältöaineen opettajan, kielenopettajan ja harjoitteluohjaajan tiivistä yhteistyötä.
A student and a teacher are talking to each other at the table. There's a laptop on the table.
Kuva: Kalle Kataila. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kielitietoinen opetus ja ohjaus korkeakoulussa

Oppiminen korkeakoulussa tapahtuu aina kielen avulla ja kielen välityksellä – se on keskeinen työkalu oppimisen tukemisessa. Etenkin englanninkielisissä tutkinto-ohjelmissa on tärkeä tulla tietoiseksi kielistä, kieltenkäytöstä ja kielen roolista oppimisen välineenä. Kielenopetus tulisi ottaa huomioon myös kaikkien ammattiaineiden tai sisältöaineiden opetuksessa.

Kielitietoinen opettaja havainnoi kieltä ja kielenkäyttöä eri tilanteissa ja tukee kielellisten ja sisältötaitojen kehittymistä limittäin. Jotta opettaja voisi tukea korkeakouluopiskelijan kielitaidon kehittymistä, hänen täytyy tuntea opiskelijan kielelliset resurssit ja ammattialan kielelliset käytänteet sekä hallita oppimista tukeva pedagogiikka. Ammattikielen kehittymisessä opiskelijaa auttaa se, että harjoittelunohjaus tehdään kielitietoisesti, niin että opiskelija voi harjoittelun aikana ottaa haltuun ammattilaisen kielenkäyttö- ja vuorovaikutuskäytänteitä.

Kielitietoista opetusta ja ohjausta on tutkittu paljon perusopetuksessa. Perusopetuksen näkökulmista ja linjauksista on hyötyä, kun kehitetään kielitietoista ohjausta korkeakoulussa. Monikielisen oppijan matkassa -sivusto avaa kielitietoisen opetuksen pedagogiikkaa selkeästi ja konkreettisesti.

Alla olevilla videoilla Eveliina Korpela Metropolia AMK:sta kertoo kielitietoisesta ohjauksesta työharjoittelussa

Kielitietoinen ohjaus, osa 1: Vinkkejä selkeään kieleen (pituus 7:35)
Kielitietoinen ohjaus, osa 2: Vinkkejä työpaikalle kielitietoisiin kohtaamisiin (pituus 7:53)

TOKASA-koulutusvideot työpaikkaohjaajille

TOKASA-hankkeessa tuotetut koulutusvideot antavat ohjausvinkkejä työpaikkaohjaajille.

Krjaston hyllyjä joiden takana kulkee ihmisiä.

Tutustu myös

Työkaluja sisältöaineiden opettajalle S2-taustaisen opiskelijan huomioimiseen

Kuinka ottaa opiskelijan kielitaito huomioon opetustilanteissa ja arvioinnissa?

Opettaja ja kaksi opiskelijaa katsovat pöydällä olevaa kortipeliä.

Mitä on ammatillinen kielitaito

Tietoa ammatillisesta kielitaidosta ja materiaalia kielenoppimisesta.

Two persons are working at the table and writing post-it-notes.

Työharjoittelu on myös kieliharjoittelu

Ammatillinen kielitaito otetaan parhaiten haltuun työelämän viestintätilanteissa.

People gathered around a table and discussing.

Millaista kielitaitoa harjoittelupaikassa tarvitaan

Erilaisissa työpaikoissa tarvitaan erilaista kielitaitoa. Harjoittelupaikoilla olisi tärkeä pohtia tehtävien vaatimaa kielitaitoa etukäteen.

A person is reading post-it-notes attached on the whiteboard.

Kielitehtäviä harjoittelun aikana

Täältä löydät vinkkejä hyviin kieliharjoittelutehtäviin.

Hands are holding a pen. There are post-it-notes attached on the whiteboard.

©2023 Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi, Hanna Aho, Metropolia AMK

 

Kielitietoinen ohjaus -sivusto. Metropolia AMK, vastuulliset kirjoittajat Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi ja Hanna Aho. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!