Arbetsgivare

Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?

Vid språkmedveten rekrytering beaktar arbetsgivaren de språkkrav som behövs i arbetsuppgifterna och kan bedöma den sökandes språkkunskaper.
The student is smiling and chatting with the teacher at a table. The student looks at the smiling teacher with a pen in her hand. There are some sheets of paper and a computer on the table.
Innehåll:

Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering

Målgrupp:

 HR, ledningen, rekryteringsansvariga, chefer

Tid:

Reservera extra tid för att beakta språkfrågor

Nytta:

Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet

Före rekryteringen

  1. Introducera arbetsgemenskapen i att ta emot en arbetskamrat med ett främmande språk som modersmål. Ett bra mottagande är en viktig del av en lyckad start på arbetet.
  2. Om arbetsgemenskapen är beredd att stödja språkinlärningen eller kräver att den sökande förbinder sig till att lära sig finska ska du ange detta i platsannonsen.
  3. Definiera språkkunskapskraven för arbetsuppgiften enligt de verkliga arbetsuppgifterna. Underskatta inte det finska/svenska språkets betydelse, men överbetona det inte heller. 

Bekanta dig vid behov med lagar som behandlar kraven på språkkunskaper:

  • Förvaltningslagen 2003/434 9 §
  • Lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården 2015/1659 18a §
  • Förordning om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet 986/1996; (2003/1133) 9 §
  • Diskrimineringslagen 1325/2014 

Läs mer om språkkrav för olika yrken.

Under rekryteringsprocessen

  1. Ge den arbetssökande realistisk information om hur livet i Finland kan se ut om hen inte kan finska/svenska alls.
  2. Berätta vilka alternativ den sökande har för att lära sig finska/svenska.
  3. Berätta vilka fördelar språkkunskaperna kan medföra och vilken satsning som krävs för att lära sig språket.  
  4. Om möjligt kan du ta med dig internationella arbetstagare som tidigare anställts i arbetsgemenskapen i intervjun så att sökandena kan fråga dem om att bo i Finland och lära sig språket.  
  5. Kartlägg den sökandes motivation att lära sig finska/svenska.
  6. Kom ihåg att den arbetssökande inte nödvändigtvis ger den bästa bilden av sina språkkunskaper när hen är nervös.
  7. Gör vid behov en bedömning av den sökandes utgångsnivå i finska/svenska till exempel med hjälp av ett verktyg för självutvärdering, en språkexpert eller bedömningsblanketter som producerats inom projektet OsaajaKS:

Efter rekryteringsprocessen

  1. Se till att de löften om stöd för språkkunskaper som getts infrias under introduktionen och när arbetet inleds.  
  2. Se till att arbetsgemenskapen får stöd för att stödja språkinlärningen och agera i en förändrad språksituation.

©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja

Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?, augusti 2024, producerat av Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja, är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.

Se också

Tre personer vid ett bord med bärbara datorer och anteckningsböcker. Kvinnan i fokus har lockigt hår och bär en rödvit skjorta.

Hur planerar man en språkmedveten introduktion?

Innehåll:

Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket

Tid:

Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen

Nytta:

Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen

Fyra personer har möte i ett konferensrum med en stor skärm på väggen. Två personer utbyter ett föremål.

Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen

Tid:

I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden

Nytta:

I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet

Kuvituskuva

Bedömning av arbetstagarens språkkunskaper

Innehåll:

Information om kraven på språkkunskaper i yrkena samt språkkunskapsnivåer och -test

Tid:

Bekanta sig med materialet enligt organisationens behov

Nytta:

Ökad förståelse för bedömning av språkkunskaper i yrkessammanhang

  • Uppdaterad:
  • Publicerad:
Dela
URL copied!