Arbetsgivare

Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen

Anteckningsmetoden går ut på ett litet pappershäfte där arbetstagaren antecknar sina observationer om språkanvändningen på arbetsplatsen. Observationerna behandlas tillsammans med arbetskamraterna eller chefen, vilket förbättrar arbetstagarens yrkesmässiga språkkunskaper.
Personer arbetar vid ett bord med anteckningsböcker, klisterlappar och en surfplatta. En håller en lila penna.
Innehåll:

Metod för inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen

Målgrupp:

Arbetstagaren som lär sig språket och arbetskamrate

Tid:

Kontinuerlig verksamhet och regelbunden behandling av observationer

Nytta:

Binder språkinlärningen till arbetstagarens behov och en del av arbetssituationerna

Anteckningsmetoden aktiverar språkinläraren

Med hjälp av anteckningsmetoden utgår lärandet från inlärarens egna behov och observationer. Att observera språket på arbetsplatsen och skriva ner nya ord på eget initiativ ökar inlärarens ansvar för att lära sig språket. 

Det finns många situationer på arbetsplatsen där man kan lära sig de yrkesmässiga språkkunskaperna i praktiken. Med hjälp av anteckningsmetoden börjar arbetstagaren fästa uppmärksamhet vid interaktionssituationer under arbetsdagen. Hen kan följa arbetskamratens arbete och lyssna på arbetskamratens och kundens samtal och skriva ner ord och fraser. I oklara situationer kan hen anteckna ord som hen inte förstod och be en kollega förklara dem. På så sätt lär hen sig lämpligt språkbruk i olika situationer.

Google-översättaren eller en språkkurs ersätter inte arbetskamratens stöd

Yrkesterminologin inom den egna branschen eller en översättning som lämpar sig för situationen hittas inte nödvändigtvis i översättningsverktygen. Risken för översättningsfel ökar när språkinläraren inte hittar lämplig motsvarighet till det uttryck hen söker. Arbetskamraten ger inläraren just det stöd hen behöver i den situationen. Inläraren kommer också bättre ihåg det hen antecknat i häftet. 

Anteckningsmetoden kompletterar det hen lärt sig på språkkursen. På kurserna lär man sig allmänna språkkunskaper, men språkbruket som är typiskt för den egna branschen och arbetsplatsen lär man sig bäst på arbetsplatsen. Språkläraren har inte tillräcklig information om hur språk används inom olika branscher och därför är arbetskamraterna de bästa lärarna för det.

Anteckningsmetoden aktiverar hela arbetsgemenskapen som stöd för språkinläraren

Arbetsgemenskapen har en central roll i inlärningen av yrkesspråket. Med hjälp av anteckningsmetoden kan språkinlärarens arbetskamrater och chef stöda hen i just de frågor som är svåra för just denna inlärare.

På arbetsplatsen kan det uppstå språkligt utmanande situationer utan förvarning och man kan inte alltid be en arbetskamrat om hjälp omedelbart. Med hjälp av anteckningsmetoden kan man återkomma till saken i en lämplig situation.

I många arbetsuppgifter kan telefonen inte ständigt hållas framme. Fördelen med att anteckna i pappershäftet istället för i telefonen är att arbetskamraterna genast ser att det hör ihop med språkinlärning, och kan möjligen erbjuda sin hjälp genast.

En gemensam diskussion om språket synliggör framstegen och problempunkterna. Hela arbetsgemenskapen kan lära sig mer om språkmedvetenhet och bättre förstå språkinlärningens skeden. En uppmuntrande arbetsgemenskap spelar en viktig roll i att skapa en positiv atmosfär.

Så här börjar du använda anteckningsmetoden tillsammans med arbetstagaren:

  • Berätta hur man använder anteckningsmetoden och när man kan gå igenom observationerna och frågorna.
  • Diskutera typiska situationer och frågor som det lönar sig för den anställda att fästa uppmärksamhet vid.
  • Uppmuntra arbetstagaren att aktivt observera språket på arbetsplatsen.
  • Uppmuntra arbetstagaren att använda finska.
  • Se till att alla på arbetsplatsen vet att språkinläraren använder anteckningsmetoden och arbetskamraterna vet hur de kan hjälpa till

©2023 Hanna Aho och Metropolia 

Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen, mars 2023, producerat av Hanna Aho, är licensierad under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.

Se också

Tre personer samarbetar vid ett bord med klisterlappar och bärbara datorer.

Språkverkstad

Innehåll:

Verkstad där man diskuterar (språk)frågor som uppstår i arbetet och letar efter svar tillsammans 

Tid:

T.ex. 1 h varannan vecka

Nytta:

De anställda lär sig språket som är relevant i arbetet

Två kvinnor sitter vid ett träbord med isdrycker framför sig. Ett fönster och en krukväxt finns till vänster.

Språkmentor

Innehåll:

Verksamhetsmodell för facilitering av språkfrågor i arbetsgemenskapen

Tid:

Utbildning (t.ex. 1 dag), arbetstid reserveras för facilitering

Nytta:

Stöd för språkinlärning och ökad språkmedvetenhet i arbetsgemenskapen

Två personer samtalar vid ett bord med en bärbar dator, en anteckningsbok och en krukväxt i en kontors- eller kafémiljö.

Plan för språkinlärning

Innehåll:

Material som kan redigeras för att göra upp en plan för språkinlärning

Tid:

Förberedelser 10 min, diskussion 10–15 min

Nytta:

Utvecklingen av språkkunskaperna tas med i yrkesutvecklingen

En person presenterar för en grupp i ett mötesrum. En skärm visar text Työntekijöiden hyvinvointi.

Inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen

Innehåll:

Video (på finska) om stöd för yrkesmässig språkinlärning på arbetsplatsen

Tid:

Videons längd 22 min 

Nytta:

Arbetsgemenskapen får konkreta metoder för att stöda språkinlärningen

  • Uppdaterad:
  • Publicerad:
Dela
URL copied!