Arbetsgivare

Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?

Att beakta språket i introduktionen stöder inlärningen av yrkesmässiga språkkunskaper från första början.
Fyra personer har möte i ett konferensrum med en stor skärm på väggen. Två personer utbyter ett föremål.
Innehåll:

Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen

Målgrupp:

introducerare, chefen

Tid:

I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden

Nytta:

I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet

En välplanerad introduktion beaktar den anställdas språkkunskaper och stöder inlärningen av språket redan från början. Praxis som tillägnats i den språkmedvetna introduktionen fungerar också mer allmänt som stöd för kontinuerlig språkinlärning i arbetsgemenskapen. 

I den språkmedvetna introduktionen ska åtminstone följande beaktas:

Observation av språket

Uppmuntra den som introduceras att observera språkliga uttryck som andra arbetstagare använder och det språk som används i arbetsplatsens meddelanden eller dokument. Erbjud språkinläraren ett arbetspar som kan finska/svenska i början.

Verbalisering av verksamheten

Presentera arbetsrelaterad terminologi och uttryck genom att verbalisera din verksamhet under introduktionen. 

Språkliga modeller

Gör upp listor på arbetsplatsen över typiska termer som används i arbetet. Tillsammans med språkinläraren kan du också fundera på vilket uttryck som passar in i en viss situation eller vilka nyanser olika uttryck har.

Öva på situationer på förhand

Ge en ny arbetstagare möjlighet att öva på att använda språket i arbetssituationer. Ni kan tillsammans i förväg söka ett lämpligt uttryckssätt och lämpliga basfraser.

Tillfällen att använda språket och finkänsligt stöd

Erbjud språkinläraren möjlighet att använda språket i verkliga situationer under introduktionen. I början kan du vara med i situationerna och erbjuda språkinläraren stöd och modeller för språkbruk. 

Respons och reflektion

Ge respons så att du 1) lyfter fram en observation, 2) berättar hur verksamheten påverkar mottagaren och 3) till sist ger ett ändringsförslag.

©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja

Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?, augusti 2024, producerat av Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja, är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.

Se också

The student is smiling and chatting with the teacher at a table. The student looks at the smiling teacher with a pen in her hand. There are some sheets of paper and a computer on the table.

Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering

Tid:

Reservera extra tid för att beakta språkfrågor

Nytta:

Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet

Tre personer vid ett bord med bärbara datorer och anteckningsböcker. Kvinnan i fokus har lockigt hår och bär en rödvit skjorta.

Hur planerar man en språkmedveten introduktion?

Innehåll:

Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket

Tid:

Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen

Nytta:

Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen

Kuvituskuva

Bedömning av arbetstagarens språkkunskaper

Innehåll:

Information om kraven på språkkunskaper i yrkena samt språkkunskapsnivåer och -test

Tid:

Bekanta sig med materialet enligt organisationens behov

Nytta:

Ökad förståelse för bedömning av språkkunskaper i yrkessammanhang

  • Uppdaterad:
  • Publicerad:
Dela
URL copied!