Työnantajat

Taskuvihko kielenoppimisen tueksi

Taskuvihko on helposti mukana kulkeva paperinen vihko, johon työntekijä kirjoittaa havaintojaan työpaikan kielenkäytöstä. Havaintoja käsitellään työtovereiden tai esihenkilön kanssa, mikä parantaa työntekijän ammatillista kielitaitoa.
Ihmiset työskentelevät pöydän ääressä muistikirjojen, muistilappujen ja tabletin kanssa. Yksi pitelee violettia kynää.
Sisältö:

Menetelmä ammatillisen kielen oppimiseen työpaikalla

Kenelle:

Kieltä oppiva työntekijä ja työtoverit

Aika:

Jatkuva toiminta ja havaintojen ja kysymysten käsittely päivittäin tai viikoittain

Hyöty:

Sitoo kielenoppimisen työntekijän tarpeisiin ja osaksi työtilanteita sekä tekee kielenoppimisesta yhteistä toimintaa

Taskuvihko aktivoi kielenoppijaa

Taskuvihon avulla oppiminen lähtee oppijan omista tarpeista ja havainnoista. Oma-aloitteinen kielen havainnointi työpaikalla ja uusien sanojen muistiin kirjoittaminen lisää oppijan vastuuta kielen oppimisesta. 

Työpaikalla on runsaasti tilanteita, joissa ammatillista kielitaitoa voi opetella käytännössä. Taskuvihon avulla työntekijä alkaa kiinnittää huomiota työpäivän vuorovaikutustilanteisiin. Hän voi seurata työtoverin työskentelyä ja kuunnella työtoverin ja asiakkaan keskustelua ja kirjoittaa sanoja ja fraaseja muistiin. Epäselvissä tilanteissa hän voi kirjoittaa ylös sanat, joita ei ymmärtänyt ja kysyä työtoverilta selvennystä. Näin hän oppii eri tilanteisiin sopivaa kielenkäyttöä.

Google-kääntäjä tai kielikurssi ei korvaa työtoverin tukea

Oman alan ammattisanastoa tai tilanteeseen sopivaa käännöstä ei välttämättä löydä käännöstyökaluista. Käännösvirheiden vaara kasvaa, kun kielenoppija ei löydä sopivaa vastinetta hakemalleen ilmaisulle. Työtoverilta oppija saa juuri sellaista tukea, mitä hän siinä tilanteessa tarvitsee. Taskuvihkoon kirjoitetut asiat jäävät myös paremmin mieleen. 

Taskuvihon käyttö täydentää kielikurssilla opittua. Kursseilla opitaan yleistä kielitaitoa, mutta omalle alalle ja työpaikalle tyypillinen kielenkäyttö opitaan parhaiten työpaikalla. Kielenopettajalla ei ole riittävästi tietoa eri alojen kielellisistä käytänteistä, ja siksi työtoverit ovat tässä parhaita opettajia.

Taskuvihko aktivoi koko työyhteisön kielenoppijan tueksi

Työyhteisöllä on keskeinen rooli ammatillisen kielen oppimisessa. Taskuvihon avulla kielenoppijan työtoverit ja esihenkilö voivat tukea häntä juuri niissä asioissa, jotka ovat juuri tälle oppijalle vaikeita.  

Työpaikalla tulee vastaan kielellisesti haastavia tilanteita yllättäenkin, eikä niissä aina pysty välittömästi pyytämään apua työtoverilta. Taskuvihon avulla asiaan voi palata sopivassa tilanteessa. 

Monissa työtehtävissä puhelinta ei voi pitää jatkuvasti esillä. Paperisen vihon etu puhelimen muistiinpanoihin verrattuna on se, että työtoverit näkevät heti, että kyse on kielenoppimiseen liittyvästä toiminnasta, ja voivat mahdollisesti tarjota apuaan välittömästi.  

Yhteinen keskustelu kielestä tekee edistymisen ja ongelmakohdat näkyviksi. Koko työyhteisö voi oppia lisää kielitietoisuudesta ja ymmärtää paremmin kielenoppimisen vaiheita. Kannustavalla työyhteisöllä on tärkeä rooli positiivisen ilmapiirin luomisessa.

Näin otat taskuvihon käyttöön työntekijän kanssa

  • Kerro, miten taskuvihkoa voi käyttää ja milloin havaintoja ja kysymyksiä voidaan käydä läpi.
  • Keskustelkaa tyypillisistä tilanteista ja asioista, joihin työntekijän kannattaa kiinnittää huomiota.
  • Kannusta työntekijää kielen aktiiviseen havainnoimiseen työpaikalla. 
  • Rohkaise työntekijää käyttämään suomen kieltä. 
  • Varmista, että kaikki työpaikalla tietävät taskuvihon käyttämisestä ja siitä, miten työtoverit voivat auttaa kielen oppimisessa.

Tutustu hoitoalalla käytössä olevaan taskuvihkomateriaaliin

©2023 Hanna Aho ja Metropolia AMK

Taskuvihko-materiaali, maaliskuu 2023, jonka tekijä on Hanna Aho, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.

Tutustu myös

Kolme ihmistä tekee yhteistyötä pöydän ääressä, jossa on muistilappuja ja kannettavia tietokoneita.

Kielityöpaja

Sisältö:

Työpaja, jossa keskustellaan työstä nousevista (kieli)kysymyksistä ja etsitään ratkaisuja yhdessä

Aika:

Esim. 1 h joka toinen viikko

Hyöty:

Työntekijät oppivat työssä relevanttia kieltä

Kaksi naista istuu puupöydän ääressä, heidän edessään on jääjuomia. Vasemmalla on ikkuna ja ruukkukasvi.

Kielimentori

Sisältö:

Toimintamalli kieliasioiden fasilitointiin työyhteisössä

Aika:

Koulutus (esim. 1 pv), fasilitoinnille varataan työaikaa

Hyöty:

Kielimentorimalli tukee kielenoppimista ja lisää työyhteisön kielitietoisuutta

Kaksi ihmistä keskustelee pöydän ääressä, jossa on kannettava tietokone, vihko ja ruukkukasvi toimistossa tai kahvilassa.

Kielenoppimissuunnitelma

Sisältö:

Muokattava materiaali kielenoppimissuunnitelman tekemiseen, sisältää ohjeet esihenkilölle ja pohdintakysymykset työntekijälle

Aika:

Valmistautuminen 10 min, keskustelu 10–15 min

Hyöty:

Kielitaidon kehittyminen otetaan osaksi ammatillista kehittymistä

Henkilö esittelee ryhmälle kokoushuoneessa. Näytöllä lukee Työntekijöiden hyvinvointi

Ammatillisen kielen oppiminen työpaikalla

Sisältö:

Video ammatillisen kielenoppimisen tukemisesta työpaikalla

Aika:

Videon kesto 22 min

Hyöty:

Työyhteisö saa konkreettisia keinoja kielenoppimisen tukemiseen

  • Päivitetty:
  • Julkaistu
Jaa
URL copied!