Tilanteet, teemat ja toimijuus suomenopetuksen lähtökohtina (TTT-malli)

Miten ottaa opetuksessa huomioon suomenoppijoiden toiveet ja tarpeet sekä rakentaa opetusta niin, että se vastaa näihin tarpeisiin? Miten osallistaa oppijoita kielen käyttämiseksi, ja vastuuttaa heitä kielen opiskelussa? Näihin kysymyksiin vastaamme kurssipilottiemme tulosten pohjalta ja esittelemme tilanteet, teemat ja toimijuus -lähtöistä suomenopetusta.
A person is reading post-it-notes attached on the whiteboard.
Kuva: Anni Hanén. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kielibuustin toteuttamissa kurssipiloteissa opetuksen peruslähtökohtina ovat olleet tilanteet, teemat ja toimijuus. Tällöin kurssi tai muu oppimiskokonaisuus rakennetaan osallistujille relevanttien teemojen ja kielenkäyttötilanteiden ympärille. Kurssitehtävät ja toteutustavat valitaan niin, että ne tukevat osallistujien roolia aktiivisena kielenoppijana siinä kieliympäristössä, jossa he elävät.

Alla esittelemme ajattelumme pedagogista taustaa sekä konkreettisia ratkaisuja siitä, miten TTT-mallia on toteutettu.

Tutustu myös

Arviointiapua suomenopettajille

Tukea suomenopettajille eri kielitaidon osa-alueiden arviointiin.

Pöydän ääressä kädet selittävät ja pitelevät kynää. Pöydällä vihko.

Ääntämisen opetus

Tukea ja materiaaleja suomen kielen ääntämisen opettamiseen ja oppimiseen. Videosarjat fonetiikasta ja prosodiasta suomenopettajille.

Opettaja hymyilee eturivissä istuville opiskelijoille.

Opetusmateriaalipankki

Löydä aineistoa opetuskäyttöön ja jaa oma materiaalisi muiden opettajien kanssa.

Henkilö kirjoittaa muistiinpanoja tietokoneelle.
  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!