Suomenopettajat

Projektityö kielenoppijan toimijuutta rakentamassa

Projektityö on yksi tapa toteuttaa tilanne-, teema- ja toimijuuslähtöistä pedagogiikaa A2-taitotasolla. Projektityön idea on, että opiskelija valitsee jonkin itseään kiinnostavan aiheen, johon liittyviin sisältöihin tai aktiviteetteihin hän paneutuu kurssin ajan itsenäisesti mutta ohjatusti.
Kaksi ihmistä keskustelee yhdessä. Toisella on muistikirja. Taustalla sohvalla istuu kolmas henkilö.

Pyrkimyksenä projektityössä on yhtäältä vain viettää aikaa itseä kiinnostavien suomenkielisten sisältöjen tai aktiviteettien äärellä ja toisaalta tutkia valittua sisältöä poimien siitä sellaisia seikkoja, jotka oppijan on juuri tällä hetkellä mahdollista ottaa haltuun – joko heti omaan kielenkäyttöön omaksuen tai sitten vain havainnoiden ja analysoiden. 

Tärkeää on, että jokainen opiskelija pääsee itse valitsemaan projektilleen sellaisen aiheen, joka aidosti kiinnostaa ja motivoi häntä. Näin opettajan valitsemien alkeistason materiaalien ja kaikille yhteisten harjoitusten lisäksi päästään jo kielitaidon kehittymisen alkuvaiheessa hyödyntämään opiskelijaa itseään kiinnostavia materiaaleja ja aiheita, mikä edesauttaa opiskelumotivaation ylläpitämistä ja kielenoppijan toimijuuden rakentumista. Opiskelija raportoi viikoittain, mitä hän on valitsemansa aiheen parissa tehnyt ja mitä hän on oppinut, eli projektin edistäminen on kytketty tiiviisti kurssiin.

Tässä kirjoituksessa avaan melko yksityiskohtaisesti, miten projektityö on omilla kursseillani toteutettu. Projektityö on kursseillani yksi arvioitavista kurssitehtävistä. Toivon, että teksti inspiroi muitakin opettajia ottamaan tämän työskentelytavan käyttöön ja kehittämään sitä omille kursseilleen sopivaksi.

©2025 Leena Ferreira

Projektityö kielenoppijan toimijuutta tukemassa, helmikuu 2025, jonka tekijä on Leena Ferreira, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

  • Päivitetty:
  • Julkaistu
Jaa
URL copied!