Kamratrespons
Video (på finska): Att ge och få kamratrespons
Kamratrespons effektiviserar lärandet och välgrundad kamratrespons kan också ha en positiv inverkan på atmosfären under kursen. Men fungerar hamburgarmodellen fortfarande när man ger respons? Vilken är den rätta tidpunkten för kamratrespons? Är kamratrespons lika värdefull som respons från läraren? I videon diskuterar Zsuzsánna Fehér och Taija Udd från Helsingfors universitet.
Varför kamratrespons?
Fördelarna med kamratrespons kopplas både till den kurs som pågår och dess atmosfär samt till studerandenas yrkesskicklighet och de färdigheter som behövs i livet i vidare bemärkelse. Å ena sidan är för lärandet (mångsidigt) viktiga metafärdigheter, till exempel förmåga att ge konstruktiv respons och ta emot respons. Å andra sidan finns det också mer begränsade mål som anknyter till de pågående studierna som är viktiga.
10 skäl att använda kamratrespons
- En autentisk kommunikationssituation byggs upp kring arbetet med kamratrespons; det språk man lär sig används på ett betydelsefullt sätt.
- En studerande som ger kamratrespons får en ansvarsfull roll och personens eget aktörskap stärks.
- Kamratresponsen stärker genomförandet av studierna som ett samarbete som studeranden, medstuderandena och läraren alla bidrar till, vilket har en positiv inverkan på studieklimatet.
- När studeranden ger kamratrespons övar hen viktiga färdigheter i arbetslivet. Förmågan att ge och ta emot respons är viktig i de flesta arbetsuppgifter.
- Förmågan att ge och ta emot respons på ett konstruktivt sätt är också på ett mer allmänt plan värdefulla livsfärdigheter som ständigt behövs i relationer mellan människor i vardagliga situationer.
- Övning i att ge kamratrespons stöder livslångt lärande. Arbetsformer som uppmuntrar till aktivt aktörskap och samarbete är gynnsamma med tanke på livslångt lärande. Kamratrespons stöder båda dessa.
- Kamratresponsen stöder också möjligheterna att uppnå mer begränsade inlärningsmål med anknytning till kursens innehåll: när man bedömer en annan persons arbete repeterar och funderar man samtidigt på vad som är väsentligt i innehållet.
- Tack vare kamratresponsen får studeranden i allmänhet mer respons än hen annars skulle ha fått. Responsen är också mångsidigare eftersom lärarens och studerandens synpunkter vanligtvis skiljer sig från varandra.
- Lärarens arbetsbörda minskar lite när studeranden får respons även av andra än läraren.
-
Kamratrespons öppnar också en väg till självutvärdering. Att bekanta sig med andras prestationer hjälper en också att identifiera vad som är värdefullt i det egna arbetet och vad som ännu bör utvecklas.
Källa: Udd, Taija 2020: Vertaispalautetta kielenopiskelussa - miksi ja miten?, - Latomaa & Lauranto (red.): Päättymätön projekti III: Kirjoitettua vuorovaikutusta eri S2-foorumeilla. Latomaa, S. & Lauranto, Y. (red.): Helsingfors: institutionen för finsk-ugriska och nordiska språk och litteraturer, Helsingfors universitet, s. 132–146 15 Sidantal (Kakkoskieli 9).
Exempel på anvisningar för att ge respons
Bra anvisningar hjälper studerandena att ge exakt respons som hjälper mottagaren att komma vidare. I materialet nedan presenteras anvisningar som lämpar sig för handledning i hur man arbetar med kamratrespons.
Utvärdering av kamratresponsen
I utvärderingsmatrisen för kamratrespons presenteras särdrag som beskriver respons från en person som är nybörjare, håller på att utvecklas och en redan kunnig person i fråga om att ge respons. Matrisen kan användas när man vill ge studeranden respons på den respons personen gett. Matrisen lämpar sig också för att ge anvisningar om responsarbetet: den kan presenteras för studerandena innan de skriver responsen och användas för att fundera på särdragen i god respons.
I filen Lärarens respons på kamratresponsen presenteras fraser som läraren kan använda i sin respons.
©2023 Helsingin yliopisto
Arviointiapua suomenopettajille -videosarja, maaliskuu 2023, jonka tuottaja on Helsingin yliopisto, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.