Handledarens sju steg för att beakta språkfrågor
Med hjälp av stegen nedan kan du använda de verktyg som i Språkboost har utvecklats till stöd för handledaren och systematiskt integrera frågor som berör språkkunskaper i handledningsprocessen.
Steg 1: Språkkunskapernas betydelse för kunden
De inhemska språken har en viktigare roll i Finland än många till en början tänker. Om kunden inte redan är motiverad att lära sig svenska eller finska kan det vara nödvändigt att erbjuda hen realistisk information om språkkunskapens betydelse i det finländska arbetslivet och integrationen i samhället. Det är viktigt att tala om språkinlärning på ett uppmuntrande sätt och påminna om att redan lite språkkunskaper är till nytta. Du kan motivera kunden att ställa upp karriärmål även när det gäller språket och uppmuntra personen att utveckla sina språkkunskaper, till exempel genom det här informationspaketet.
Steg 2: Språkkunskaper som behövs i kundens arbete
Hjälp kunden att bedöma hurdana språkkunskaper hen sannolikt behöver i sina kommande arbetsuppgifter. Fundera konkret på vilka situationer som uppstår i just hens yrke eller arbetsbeskrivning och vilka språkliga färdigheter som behövs i dem: måste man kunna tala i telefon, ska man diskutera med representanter för olika yrkesgrupper osv. Som stöd för bedömningen kan ni använda den första delen av planen för språkinlärning. Kunden kan antingen fundera på det här på förhand på egen hand med hjälp av planen för språkinlärning eller så kan ni fundera på det tillsammans under träffen. Vid behov kan ni söka mer information till exempel om språkkraven för olika yrken, officiella språktest (YKI och VTK) eller beskrivningarna av språknivåerna.
Steg 3: Kundens språkkunskaper i nuläget
Uppmana kunden att bedöma hurdana språkkunskaper hen har just nu. Även denna del ingår i planen för språkinlärning, där man har strävat efter att beskriva språkkunskaperna på ett lättbegripligt sätt med hjälp av konkreta exempel. Klienten kan också bedöma sina språkkunskaper med hjälp av ett självutvärderingstest. I testet bedöms hur man klarar sig på språket i olika situationer. Testet ger en bedömning av språknivån inom olika delområden. Den är inte ett officiellt intyg över språkkunskaper, men hjälper till exempel att välja en lämplig språkkurs.
Steg 4: Kundens mål för språkinlärning
Hjälp kunden att ställa upp mål för språkkunskaperna. Utifrån från det ni kommit fram till tidigare (hurdana språkkunskaper kunden kommer att behöva och i vilket skede hen befinner sig nu) kan ni fundera på vad kunden ännu måste lära sig för att komma till den nivå som behövs i arbetet. Också för det här finns det en del i planen för språkinlärning där man försökt beskriva målen på ett begripligt och konkret sätt. Utifrån exempelmålen är det lättare att formulera egna mål. Ni kan också utnyttja verktyget som finns i portalen för att ställa upp mål.
Steg 5: Kundens språkinlärningsstil
Diskutera kundens personliga sätt att lära sig språk, till exempel utifrån hur hen tidigare har lärt sig andra språk. Lär sig hen bäst genom att studera ensam med hjälp av en bok, genom att modigt delta i diskussioner i sociala situationer eller genom titta på TV? Att bli medveten om sin inlärningsstil hjälper kunden att hitta ett lämpligt sätt att utveckla sina språkkunskaper. Också för det här finns det en del i planen för språkinlärning och verktyget för att ställa upp mål. Exemplen på de olika inlärningssätten ger också en uppfattning om hur många olika sätt man kan lära sig ett språk på.
Steg 6: Följande konkreta handlingar
När kundens behov, språkkunskaper, mål och inlärningsstil är klara är det dags att förbinda sig till konkreta handlingar med hjälp av vilka kunden kan utveckla sina språkkunskaper mot målet. Även här bidrar exemplen i planen för språkinlärning till att utvidga kundens uppfattning om vilka handlingar som främjar språkinlärningen. Redan att förbinda sig till små handlingar kan få fart på språkinlärningsprocessen. Om kunden har ställt upp ett högt mål för språkinlärningen är det bra om också de konkreta handlingarna står i relation till detta mål.
Steg 7: Språkboosts material för språkinlärare
Instruera kunden att använda materialet på Språkboosts webbplats som stöd för språkinlärningen. I avsnittet för språkinlärare kan man bland annat söka material för självstudier, språkkursplatser och distanskurser. På webbplatsen finns också många olika tips om hur man kan studera ett språk och hur man kan använda det mer i vardagen.
Bonussteg: Använd svenska under handledningsträffen
Man lär sig ett språk bäst genom att använda det och därför är det av största vikt att kunden får möjligheter att använda svenska. Genom att använda svenska får kunden övning i att använda språket och en upplevelse av att hens språkkunskaper är till nytta. Även om kundens språkkunskaper inte ännu är tillräckliga för att hela handledningssamtalet ska kunna föras på svenska, kan vissa delar eller uttryck på svenska tas med i diskussionen. Beakta kundens språkkunskaper och försök anpassa ditt eget språkbruk till det. Här hittar du anvisningar för tydligt språkbruk och för att säkerställa att din samtalspartner förstår samt tips för flerspråkiga möten.
©2024 Inkeri Lehtimaja och Sanni Heinzmann
Handledarens sju steg för att beakta språkfrågor, october 2024, producerat av Inkeri Lehtimaja och Sanni Heinzmann, är licensierad under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.
Tutustu myös
Uppmuntra till språkinlärning
Ge information om vilken betydelse språket har och tala uppmuntrande om språkinlärning.
Språk-ISP hjälper till att uppmuntra inlärning av de inhemska språken
Kati Järvinen från Helsingfors universitet anser att Språkboost-projektets språk-ISP är ett bra sätt att föra språkkunskaperna på tal med internationella experter.
Kielitietoinen ohjaus edistää maahanmuuttaneiden työllistymistä
Millainen rooli opinto- tai uraohjaajalla voi olla kielitaidon tukemisessa? Moni maahanmuuttanut tarvitsee apua konkreettisten keinojen ja mahdollisuuksien löytämisessä.