Bekanta dig med lättlästa böcker
Språktips
Nybörjarnivå
Gå till en bokhandels eller ett biblioteks webbplats och skriv ”lättläst” i sökfältet. Titta på böckernas pärmar och läs titlarna. Förstår du titlarna?
Mellannivå
Gå till en bokhandels eller ett biblioteks webbplats och skriv ”lättläst” i sökfältet. Välj böcker som verkar intressanta och läs bokbeskrivningarna. Försök att förstå vad böckerna handlar om. Du behöver inte förstå hela texten. Läs åtminstone 5 bokbeskrivningar.
Avancerad nivå
Gå till en bokhandels eller ett biblioteks webbplats och skriv ”lättläst” i sökfältet. Välj en bok och leta upp den på biblioteket. Läs 2–3 sidor, förstår du vad boken handlar om? Är boken intressant? Låna den eller leta efter en annan bok.