Opinto- ja uraohjaajat ja korkeakoulut

Miksi ja millainen on kielitietoinen työharjoittelu

Ammattikielen opiskelu kannattaa aloittaa jo kielenoppimisen alkuvaiheessa, ensimmäisissä työ- ja kieliharjoitteluissa. Kielenoppiminen ei tapahdu itsestään, vaan vaatii harjoitteluohjaajan ja kielenopettajan tukea ja yhteistyötä. Taito ohjata kielitietoisesti on myös tärkeä ammattilaisen viestintätaito.
People gathered around a table and discussing.
Kuva: Kalle Kataila. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miksi kielitietoinen työharjoittelu?

  • Oman alan ammattikieltä oppii parhaiten oman alan työssä, ei vain suomen kielen kurssilla. Ammattiaineen opettajat ja työharjoitteluohjaajat tunnistavat oman alansa yleisimmät (ja hankalimmat) sanat ja käsitteet, ammattislangin, tyypilliset ilmaukset ja vakiintuneet tavat puhua.
  • Suomessa oman alan ammattikieli olisi tärkeää ottaa haltuun suomen kielellä, jos opiskelija aikoo työllistyä Suomeen.
  • Kielenopiskelu ei tapahdu itsestään, vaan vaatii harjoitteluohjaajan ja kielenopettajan tukea. Jotta ammattikielen saisi haltuun, olisi tärkeä oppia ammattikieltä jo kielenoppimisen alkuvaiheessa, ensimmäisistä työ- ja kieliharjoitteluista alkaen, ei vasta B1-kielitaitotasolla.
  • Kielituettu työharjoittelu luo yhdenvertaisuutta. Englanninkielisissä tutkinnoissa opiskeleville on tarjottava mahdollisuus oppia oman alansa suomen kieltä, jotta heillä olisi mahdollisuus työllistyä Suomessa ja edetä urallaan.
  • Kielituettu työharjoittelu auttaa myös suomen kieltä jo osaavia opiskelijoita ammattikielen oppimisessa. Lisäksi kielituettu työharjoittelu antaa suomen kieltä erinomaisesti osaaville työkaluja kielitietoisten ohjaustaitojen kehittämiseen. Taito ohjata kielitietoisesti on tärkeä ammattilaisen viestintätaito.

Kielitietoinen työharjoittelu tehdään yhteistyössä

Kielitietoinen harjoittelu tehdään yhteistyössä. On tärkeää, että sisältöaineen opettajat, harjoittelunohjaajat ja S2-opettajat suunnittelevat yhdessä kieliharjoittelukäytänteet, niin että ne tukevat parhaiten niin opiskelijaa, oppilaitosta kuin työharjoittelupaikkaakin.

Kielitietoisessa työharjoittelussa kielenopettaja opettaa kielen perusteet, mutta ammattiaineen opettaja ja harjoittelunohjaaja ovat alan ammattikielen opettajia. Olisi hyvä, että opiskelija voisi oppia oman alansa sanastoa ja vakiintuneita kielenkäyttötapoja jo kielenoppimisen alusta lähtien.

Kielitietoisessa työharjoittelussa tai työ- ja kieliharjoitteluissa kirjataan sisältötavoitteiden lisäksi erikseen myös kielitaitotavoitteet opiskelijan lähtötason mukaan. A1–A2-kielitasolla olevat opiskelijat tekevät harjoittelut mahdollisuuksien mukaan pareittain, jotta opiskelija saisi oikea-aikaista tukea viestintätilanteissa eikä jäisi ulkopuolelle. Kielitietoisessa työharjoittelussa annetaan kielitavoitteita myös kieltä erinomaisesti osaaville ja äidinkielisille puhujille (C1–C2). Erinomaisesti kieltä osaavien kielitavoitteet liittyvät siihen, että kieltä erinomaisesti puhuvat osaavat toimia itsenäisesti kielenoppijan tukena työpaikan viestintätilanteissa ja osaavat mukauttaa puhettaan kielenoppijan tarpeiden mukaan. 

Tutustu myös näihin

Kaksi ihmistä istuu pienen pöydän ääressä modernissa huoneessa, jossa on isot ikkunat, kasveja ja puuhuonekaluja. Toisella on kannettava tietokone auki.
Työharjoittelun ohjaus
Ihmiset työskentelevät pöydän ääressä muistikirjojen, muistilappujen ja tabletin kanssa. Yksi pitelee violettia kynää.
Työharjoittelun ohjaus

Kielituetussa työharjoittelussa tehdään kielisopimus

Kielisopimuskeskustelussa opiskelija ja ohjaaja pohtivat yhdessä kielenoppimistilanteita ja opiskelija laatii harjoittelun henkilökohtaiset kielenoppimistavoitteet.

Kaksi ihmistä istuu pienen pöydän ääressä modernissa huoneessa, jossa on isot ikkunat, kasveja ja puuhuonekaluja. Toisella on kannettava tietokone auki.

Taskuvihko tukee kielenoppimista työssä

Taskuvihko aktivoi kielenoppijaa ja työyhteisöä ja on konreettinen apu kielenoppimisessa.

Ihmiset työskentelevät pöydän ääressä muistikirjojen, muistilappujen ja tabletin kanssa. Yksi pitelee violettia kynää.

©2023 Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi, Hanna Aho, Metropolia AMK

 

Työ- ja kieliharjoittelu -materiaali, vastuulliset kirjoittajat Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi ja Hanna Aho. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

  • Päivitetty:
  • Julkaistu
Jaa
URL copied!