Kielituetussa työharjoittelussa tehdään kielisopimus

Kielisopimus on hyödyllinen työkalu opiskelijoille, joiden kielitaito on vasta kehittymässä ja joita suomenkielinen työharjoittelu usein jännittää. Tältä sivulta löydät tukea siihen, miten opiskelijan kanssa voi keskustella kielitavoitteista ja miten kielisopimus tehdään.
Kaksi henkilöä istuu pöydän ääressä ja keskustelee.
Kuva: Rainer Paananen. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikä on kielisopimus?

Opiskelija laatii kielisopimuksen yhdessä ohjaajiensa ja opettajiensa kanssa. Kielisopimuksessa määritellään opiskelijan omat kielitavoitteet harjoitteluun. Tavoitteet pohjautuvat opiskelijan kielitaitoon ja työharjoittelupaikassa eteen tuleviin viestintätilanteisiin. Kun tavoitteet laaditaan opiskelijan lähtötason mukaan, ne eivät lannista opiskelijaa vaan tukevat ammatillisen kielitaidon oppimista. Tavoitteet osoittavat myös harjoitteluohjaajalle ja työkavereille, millaista kielitaito opiskelijalta voi vaatia ja millaisissa asioissa hän tarvitsee tukea.

Kielisopimus on hyödyllinen työkalu opiskelijoille, joiden kielitaito on vasta kehittymässä ja joita suomenkielinen työharjoittelu usein jännittää. Kielisopimus tarkoittaa siis keskustelua, joka käydään harjoittelun alussa ja jossa sovitaan harjoittelun kielelliset tavoitteet. Tarkoituksena on, että opiskelija ja ohjaaja yhdessä pohtivat tilanteita, joissa kieltä voi oppia. Opiskelija laatii henkilökohtaiset kielenoppimistavoitteet juuri kyseistä harjoittelupaikkaa varten. Tarkoitus on oppia kieltä työpaikan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Katso Tokasa-hankkeen Kielisopimus-video.

Materiaalia kielisopimuksen tekemisen tueksi

Tutustu myös

Hands are holding a pen and there's a notebook on the table.

Taskuvihko tukee kielenoppimista työssä

Taskuvihko aktivoi kielenoppijaa ja työyhteisöä ja on konreettinen apu kielenoppimisessa.

Työharjoittelun ohjaajille
  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!