TikTok voi tehostaa suomen kielen oppimista
TikTok oppimisen moottorina
No, mitä sieltä selvisi? TikTok-videot toimivat erinomaisina keskustelun herättäjinä. Tutkimuksen osallistujat kokivat TikTokin käytön hauskaksi, motivoivaksi ja rennoksi oppimistavaksi. TikTok voi auttaa oppijoita kehittämään erityisesti funktionaalista kielitaitoaan eli kykyään käyttää kieltä erilaisissa viestintätilanteissa ja tukee myös informaalia oppimista eli oppimista luokkahuoneen ulkopuolella. TikTokin parhaita puolia ovat sen multimodaalisuus, autenttisuus ja ajankohtaisuus, eli siellä näkee ja kuulee sitä "elävää kieltä" – slangia, puhekieltä, sellaisia sanoja ja fraaseja, joita ei
oppikirjoista löydy. Voi vaikka seurata suomalaisia uutisia tai trendejä ja pysyä kärryillä siitä, mitä Suomessa tapahtuu.
Mutta ei ihan ongelmatonta…
TikTok ei tietenkään sovi ihan kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. Aloittelijoille puhekieli ja nopeat videot voivat olla liian haastavia. Ja totta kai, häiriötekijöitä riittää. Siksi opettajan rooli on supertärkeä – valita oikeat videot, suunnitella tehtäviä ja opastaa siihen, miten mediaa tulisi kriittisesti lukea. Myös opiskelijoiden yksilölliset tarpeet ja ikä pitää huomioida.
Opiskelijat näkevät TikTokia ensisijaisesti lisämateriaalina, joka täydentää perinteisiä opetusmenetelmiä ja oppikirjoja. Heidän mielestään TikTok on erinomainen työkalu keskusteluun ja kuunteluun, mutta kieliopin ja kirjoittamisen harjoitteluun oppikirjat sopivat paremmin.
Tulevaisuudessa lisää TikTokia?
Mielipiteet jakautuivat vähän siitä, haluttaisiinko TikTok-videoihin perustuvia tunteja jatkossa enemmän. Jotkut olisivat innoissaan, toiset taas toivoivat vaihtelua. Mutta toiveena oli, että opettajat voisivat antaa vinkkejä, mitä tilejä tai keitä kannattaa seurata TikTokissa suomen oppimisen kannalta. Eli opettajan ohjausta kaivataan!
TikTok voi olla arvokas lisä S2-oppimisen työkalupakkiin ja sen hyödyntäminen S2-opetuksessa voi olla erityisen relevanttia ja merkityksellistä nykypäivänä, kun digitaaliset taidot ja oppimismenetelmät ovat yhä tärkeämmässä roolissa. Toivon, että tutkimukseni kannustaa sekä opettajia että opiskelijoita hyödyntämään TikTokin potentiaalia suomen kielen oppimisessa ja löytämään uusia, mielekkäitä tapoja oppia kieltä.
Lähteet
Kondratenia, E. 2025: TikTok S2-opetuksen ja -oppimisen tukena. Saatavilla:
http://hdl.handle.net/10138/594892