Suomenopettajan sanaseinä

Opetusteknologia on viimeisten vuosikymmenten aikana kehittynyt ja yleistynyt niin, että opettajilla ei ole aikaa tutustua ja kokeilla kaikkea uutta. Siksikin on tärkeää, että erilaisia sovelluksia käyttävät opettajat jakavat kokemuksiaan ja kertovat, mitä sovellusta he suosittelevat ja mihin tarkoitukseen mikin sovellus on omiaan.
A person is reading post-it-notes attached on the whiteboard.
Kuva: Anni Hanén. Kaikki oikeudet pidätetään.

Opettajien apuvälineistä mielestäni parhaita ovat ne teknologiat, joilla voi ulkoistaa luokkaopetukseen huonosti soveltuvia tai liikaa aikaa vaativia harjoitusmuotoja. Tällaisia ovat muun muassa Quizlet ja Memrise, joilla opiskelija voi harjoitella ja laajentaa sanastoaan, ZenGengo, jolla opiskelijan on helppo palauttaa ääni- tai videomuotoisia tehtäviä sekä H5P tai mikä tahansa muu ohjelma, jolla voi luoda mekaanisia harjoituksia.

Esittelen tässä kirjoituksessani yhtä omasta mielestäni varsin opettajaystävällistä opetuksen rikastajaa, WordWallia.

Mikä on WordWall?

WordWall on lähi- tai etäopetuksen rikastamiseksi suunniteltu, visuaalisesti houkutteleva sovellus, johon on helppo luoda sisältöä. Erityisen hyvän WordWallista tekee se, että pohjat ja tehtävätyypit sopivat monenlaisille kohderyhmille, tehtävien luominen on helppoa ja nopeaa ja niihin voidaan lisätä tekstiä, kuvia ja ääntä. Kerran syötetyn sisällön pohjaa voi jälkikäteen muuttaa, eli samasta tehtävästä saa yhdellä napin painalluksella toisenlaisen. Tehtävistä voi myös helposti generoida tulostettavia tehtäviä lähiopetukseen tai arvioinnin tueksi. Muiden opettajien julkisiksi asettamat tehtävät ovat kaikkien käytettävissä ja muokattavissa ja suomenkielisiä pelejä löytyy jo runsaasti.

WordWallissa on myös pelillisiä elementtejä. Asetuksia säätämällä tehtäviin voidaan lisätä aikarajoituksia tai nopeuttaa reagointiaikaa. WordWallissa on muutama tehtäväpohja, joiden tarkoitus on nimenomaan lisätä jännitystä esimerkiksi aikapaineen tai reaktionopeuden kautta. Näistä pelillisistä ominaisuuksista nauttivat niin aikuiset kuin lapsetkin.

WordWalliin luotuja tehtäviä on helppo jakaa opiskelijoille joko itsenäistä harjoittelua varten tai niin, että tehtävien suoritukset voi jälkikäteen tarkistaa.

WordWallilla on maksuttoman peruslisenssin lisäksi erilaisia yksityis- ja oppilaitoslisenssejä. Maksuttoman peruslisenssin hankkiminen on oiva tapa tutustua ohjelman perustoimintoihin ja kokeilla, miten helppoa tehtävien luominen on. Maksuton versio on toki jonkin verran riisutumpi kuin maksullinen pro-versio. Maksuttomassa versiossa on esimerkiksi 18 tehtäväpohjaa (pro-versiossa 33), eikä niistä ole mahdollista generoida tulostettavia tehtäviä. Maksuttomalle tilille pystyy myös luomaan vain 5 tehtävää, kun taas maksullisten tilien tehtävämäärää ei ole rajoitettu.

Miksi käytän WordWallia?

Opetusteknologioiden kanssa käy usein samalla tavalla kuin vaatteiden tai musiikkikappaleiden kanssa. Joistakin tulee suosikkeja ja jotkut eivät tunnu omilta. Minulle WordWallista tuli suosikki siksi, että sisällön syöttämiseen käytetty aika ja tehtävän käyttöön menevä aika ovat hyvässä suhteessa.

Sisällön syöttäminen ja kuvien löytäminen on WordWallissa erittäin vaivatonta ja nopeaa. Kerran syötetyn sisällön käyttömahdollisuudet ovat melkeinpä rajattomat, sillä sisällön ympärillä olevaa tehtäväpohjaa tai tehtävän ulkonäköä tai asetuksia voi muuttaa milloin tahansa. Näin generoituja tehtäviä voi tallentaa uusina, eli alkuperäinen ei häviä, vaikka pohjaa tai asetuksia muuttaakin.

Lisäksi WordWallia käyttää nykyisin niin moni S2-opettaja, että muiden luomaa sisältöä hyödyntämällä tehtäviä löytää todennäköisesti myös valmiina. Tehtävien löytäminen on helppoa tunnisteiden ja nimen avulla.

Pidän myös siitä, että tehtäviä voi kansioida ja näin tietyille kursseille sopivia tehtäviä löytää helposti. Julkisten tehtävien kohdalla näkee myös, kuinka monta kertaa sitä on pelattu ja kuinka moni on lisännyt sen suosikiksi.

WordWall näyttää yrityksenä myös panostavan alustansa kehittämiseen. Yhtiö on hiljattain lisännyt esimerkiksi tehtäviinsä ääniominaisuuden, eli syötetty sisältö voi tekstin ja kuvan lisäksi olla myös audiona.

Toivon, että WordWalliin lisätään pian tehtävätyyppi, jossa opiskelijan olisi kirjoitettava sana itse. Ymmärrän, että tällainen pelimoodi olisi mobiilikäytön kannalta hankala, mutta kielenopettajan näkökulmasta olisi arvokasta, jos opiskelija työskentelisi ilman annettuja vinkkejä.

Miten käytän WordWallia?

Aloitan käytännössä kaikki oppituntini lämmittelytehtävillä, eli kerrataan edellisen kerran sisältöjä WordWallin erilaisilla tehtävillä. Koska tehtäväpohjia on niin monenlaisia, käytäntö ei tunnu pitkilläkään kursseilla puuduttavalta.

Käytän WordWallia tunnilla kokonäyttötilassa. Etäopetuksessa pyydän opiskelijaa nimeltä vastaamaan ja operoin peliä itse, lähiopetuksessa pyydän opiskelijaa klikkaamaan älytaululle ja/tai älykynällä mikäli sellainen on käytössä. Tämä on todella tehokas käyttötapa varsinkin pelillisissä ja lyhyissä tehtävissä. Monesti opiskelijat haluavat itsekin tulla taululle tekemään WordWall-tehtäviä ja yleisön edessä he keskittyvät ja oppivat enemmän.

Lähiopetuksessa hyödynnän myös WordWallin tulosteita. Niitä on todella helppo luoda esimerkiksi sanakokeita varten. Ryhmissä, joissa on hyvin eritasoisia opiskelijoita, voi nopeasti luoda samoista sanoista koostuvia, mutta vaativuustasoltaan erilaisia tehtäviä, esimerkiksi yhdistä parit ja kirjoita vastaus -versiot. Arvioinnissa voi menetellä niin, että helpommasta tehtävästä saa korkeintaan 8, vaikeammasta voi saada myös 9 tai 10.

Kaksi erilaista suomen oppijan partiivitehtävää rinnakkain.
Kuva 1 – Kaksi erilaista tulostetta: Yhdistä parit ja Kirjoita vastaus.

WordWall-tehtäviä voi hyvin antaa kotitehtäväksi, sillä pelit skaalautuvat mobiililaitteelle ongelmitta ja jakaminen on helppoa linkin tai upotuksen kautta. Opiskelijani tuntevat ohjelman toimintoja, koska pelaamme sillä muutenkin jokaisella opetuskerralla vaihtelevilla tehtävätyypeillä.

Jos haluan seurata opiskelijoiden edistymistä tai sitä, ovatko he ylipäätään harjoitelleet, jaan sisällön tehtävänä, eli opiskelijan on annettava nimensä pelin alussa. Suoritusten tiedot tallentuvat profiilini Omat tulokseni -osioon. Tilastossa on tietoa sekä pelin kokonaistilanteesta että yksittäisten opiskelijoiden tai kysymysten tuloksista.

Wordwall-tehtävän aloitusnäkymä, jonka "Jaa tehtävä" -painike on ympyröity.
Kuva 2 – Tehtävän jako opiskelijalle

Tämä on riittävä tieto esimerkiksi kotitehtävien kohdalla, mutta näiden tulosten perusteella ei voi mielestäni arvioida opiskelijan suoriutumista, koska kokemukseni mukaan kaikki pelitiedot eivät jostakin syystä tallennu järjestelmään kunnolla. Jos opiskelija esimerkiksi sulkee pelin ennen kuin se näyttää tulokset pelin päätteeksi, tulokset eivät tallennu. Käytän siis ominaisuutta arvioinnin tueksi, mutten arvioinnin perustana.

Mikäli haluan jakaa tehtävää opiskelijalle vain itsenäistä harjoittelua varten, jaan sen heille vain linkkinä, eli heti tehtävän alapuolella olevan ”Jaa”-painikkeen kautta.

Wordwallobjektitehtävän näkymä, jonka "Jaa" -painike on ympyröity.
Kuva 3 – Jakopainike itsenäistä harjoittelua varten.

Kirjoittaja(t)

Réka Aarnos on digipedagogiikasta kiinnostunut suomen kielen yliopisto-opettaja Helsingin yliopistossa. Hän työskentelee tällä hetkellä Kielibuustin Digitaaliset ratkaisut -osahankkeessa.

Lue lisää blogin toimituskunnasta
  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!