Kielibuusti-hanke

ChatGPT S2-opetuksessa – opettajien ajatuksia ja kokemuksia

Olet varmasti kuullut ChatGPT:stä, yhdestä tämän hetken suosituimmista tekoälysovelluksista. ChatGPT:tä käytetään jo monilla aloilla, mutta miten S2-opettajat voisivat hyödyntää sitä? Olen tutkinut tätä aihetta tarkemmin maisterintutkielmassani, jossa tarkastelin opettajien kokemuksia ja ajatuksia ChatGPT:n käytöstä opetuksessa.
ChatGPT-sovelluksen logo kolmiulotteisena laatikkona vaaleanvihreää taustaa vasten.
Kuva: Mariia Shalabaieva (unsplash.com). Kaikki oikeudet pidätetään.

Miksi ja miten opettajat käyttävät ChatGPT:tä?

Opettajien motivaationa ChatGPT:n käyttöön korostuivat erityisesti ammatillinen uteliaisuus, kiinnostus teknologisia innovaatioita kohtaan sekä halu tehostaa opetusta. Tekoälyä hyödynnettiin muun muassa oppimateriaalien tuotannossa, opetuksen ideoinnissa ja kääntämisessä. Opettajat kokivat ChatGPT:n erityisen hyödylliseksi ajan säästämisessä, työn helpottamisessa sekä materiaalien monipuolistamisessa.

ChatGPT:n käytön haasteet ja rajoitukset

Vaikka ChatGPT:n käyttö toi mukanaan selkeitä hyötyjä, siihen liittyi myös merkittäviä haasteita. Monet opettajat havaitsivat, että tekoälyn tuottamassa sisällössä oli usein virheitä ja kielellisiä epätarkkuuksia. Huolta herättivät myös eettiset kysymykset, kuten yksityisyys, tekijänoikeudet, tiedon luotettavuus ja läpinäkyvyys. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin huolia opiskelijoiden mahdollisesta passivoitumisesta, digitaitojen rajoitteista sekä arvioinnin vääristymisestä. Opettajat kuitenkin huomauttivat, että harkittu ja tarkoituksenmukainen tekoälyn käyttö voisi auttaa opiskelijoita kehittämään kriittistä ajatteluaan.

Opettajien tunteet ja tulevaisuuden näkymät

Opettajien tunteet tekoälyä kohtaan vaihtelivat innostuksesta ja toiveikkuudesta skeptisyyteen ja turhautumiseen. Keskeisenä viestinä oli, ettei ChatGPT voi korvata opettajaa, vaan sen tulisi täydentää ja tukea pedagogista osaamista. Tutkimukseni johtopäätöksenä korostui, että vaikka ChatGPT osoittautuu hyödylliseksi työkaluksi opetuksessa, sen vastuullinen käyttö edellyttää jatkuvaa kriittistä arviointia ja asianmukaista koulutusta.

Tekoäly on tullut jäädäkseen

Tulevaisuudessa ChatGPT:n rooli opetuksessa todennäköisesti kasvaa. Mielestäni olisi hienoa, jos tekoälyn mahdollisuuksia opetuksessa tutkittaisiin syvällisemmin. Opettajille olisi varmasti hyödyllistä saada konkreettisia ohjeita siihen, miten ChatGPT:tä ja muita tekoälysovelluksia voidaan käyttää eettisesti ja oikein, samalla kun niiden avulla voitaisiin helpottaa, nopeuttaa ja parantaa opetustyötä.

Lähteet 

Safonova, K. 2025: S2-opettajien kokemuksia ja ajatuksia ChatGPT:n käytöstä opetuksessa. Saatavilla: http://hdl.handle.net/10138/598270 

Kirjoittaja(t)

Karina Safonova on Helsingin yliopistosta valmistunut filosofian maisteri ja S2-yksityisopettaja.

Lue lisää blogin toimituksesta
  • Päivitetty:
  • Julkaistu
Jaa
URL copied!