2. Digitala lösningar för språkinlärning och språkundervisning
I delhelheten utvecklas, testas och undersöks digitala sätt att effektivisera språkinlärning och språkundervisning. I helheten fokuseras speciellt på olika slags digitala resurser som studerande kan använda antingen självständigt eller enligt lärarens anvisningar (till exempel verktyg för självutvärdering och en ordbok för avancerade studerande). Målet är också att komma med nya idéer om olika slags applikationer som till exempel kan hjälpa studerande att kombinera språkstudier med deras egna arbets-, studie- och vardagsmiljöer (så kallade context-aware applications).
Delhelheten inte bara producerar material, utan dess mål är att främja användningen av digitalt material överlag. Vi aktiverar till exempel existerande verktyg, material och applikationer, som av någon anledning har tagits ur bruk samt erbjuder pedagogiskt stöd för andra pågående projekt med samma målsättningar. Dessutom kan applikationsidéer som vi har tagit fram potentiellt erbjudas till andra aktörer för att förverkligas.